Bach legnagyobb zeneszerző-kortársa, bár életükben
személyesen soha nem találkoztak. Bach két ízben próbálta meglátogatni,
de mindkét alkalommal sikertelenül. Míg Bach elméleti, Handel inkább gyakorlati
zeneszerző volt, concerto grosso-iban a barokk zene minden addiginál kiforrottabb
szólam- és harmóniaszövését valósította meg, de mint udvari zeneszerző,
nagyvilági művész a bachi intellektuális zene egyszerre alázatos, mégis
magasztos távlataiig nem jutott el.
Eleinte mint a hannoveri választófejedelem udvari zenésze,
később az angol királyi udvar komponistája működött, egyre halogatva hazatérését
Londonból, míg az angol király halála után épp az ő korábbi gazdája, a
választófejedelem lett Anglia új uralkodója. Az ő kiengesztelésére született
a zeneszerző talán legnépszerűbb darabja, a Vízizene, amelyben először
szólalt meg vadászkürt a szigetországban. Handel az angliai éveiben szerzi
nagyobb hatású, máig népszerű kórusműveit, köztük a Messiást, amely a Máté-passióhoz
hasonlóan monumentális alkotás, a barokk zene legtökéletesebb darabjainak
egyike. A Messiás "Halleluja" tétele
a szerző legismertebb művei közé tartozik.