A zene elektronikus, sőt digitális rögzítésének megjelenésével
a zenehallgatás sokkal könnyebbé és kiterjedtebbé válhatott, mint azelőtt,
amikor egy mű megjelenése, hozzáférhetősége csak a kottát tartalmazó "hordozó"
kiadásában nyilvánult meg. Emiatt, és egyéb kultúrtörténeti okok miatt
is a régi zene iránti érdeklődés, a korabeli, autentikus hagyományokat
feltámasztó előadásmód felélesztése, a régi hangszerek másolatain való
muzsikálás igénye örvendetesen gazdagította a zenehallgatás lehetőségeit.
Bach, aki egyszerre volt a saját korának legkonzervatívabb zeneszerzője,
ugyanakkor még a halálát követő évszázadok generációi számára is felfoghatatlan
szemléleti, harmóniai újítások csöndes véghezvivője, ebben a reneszánsz
szemlélethez nagyon közelálló mai kulturális közegben új értelmet adott
sok modern, vagy éppen autenticitást szomjazó törekvésnek. Már a XIX. században
is foglakoztak a bachi zene sajátos hangszerigényeinek rekonstruálásával,
ám az a tény, hogy a zeneszerző jónéhány műve hangszerfüggetlennek
tekinthető (és erre helyenként ő maga is utal a darabok partitúráiban),
magával hozta e felfogás szerint jópár mű átiratát, modern hangszerekkel
való megszólaltatását, kísérletezést, próbálkozást; ugyanakkor minden korábbi,
a romantikus felfogás szerint játszott előadás ellen ható, Bach korabeli
lehetőségeit tükröző hangszeregyüttessel megszólaló, autentikus interperetációt
is. Az eredeti barokk hangszerek másolatain való játékon, és a jazztól
a rockzenéig ívelő műfajok keretein belül megszólaló előadásmódok sokszínűsége
talán a zene egyetemessége, és főképp Bach zenéjének univerzalitása mellett
is bizonyíték - A Capella Savaria Parasztkantáta-előadásában
megszólaló eredeti trombitahang autentikusan bizonytalan intonációja és
a zeneszerzőre jellemző formakincsű jazz-zongorán történő fúga-improvizáció,
amelyet a 70-es években Keith Emerson játszott, (miután pár évvel
korábban a Brandenburgi versenyek
tételeit dolgozta át jazz-stílusban) ugyanannak az egyetemes művészetnek
a
megnyilvánulásai - és ugyanannak a zenei lángelmének
a gondolataiból táplálkoznak, aki Corelli,
Marcello,
Vivaldi
és Telemann műveit hangszerelte és dolgozta
át a XVIII. század első felében.
Néhány
műve már megszületése óta népszerű volt, mint például a már említett Brandenburgi
versenyek, míg mások a modern zenetörténeti kutatások, és a jelenkor
gyökeresen új (talán épp ezért az eredeti hangzást kereső) szemlélete miatt
kerültek újra elő a feledés homályából.
A Máté-passió és
a János-passió is csak a XX. század
zenehallgatási irányzatainak, a régi zenét újrafelfedező szemléletnek a
hatására vált népszerű, gyakran játszott Bach-darabbá. Az elmúlt 40 évben
olyan törekvésekre is volt példa, amelyek a hallgatóságot bevonják a mű
előadásába, de a hagyományos módon megszólaló, korhű
hangszereken játszott előadás is egyre elterjedtebb.
A fúga művészete,
Bach legelméletibb műve a XX. század elejéig csak mint "szemnek való zene",
absztrakt zene volt nyilvántartva, míg 1927-ben egy 20 éves fiatalember,
Wolfgang
Graeser erőfeszítéseinek hatására végre bemutatták az egészet.
Innentől kezdve a mű egyre nagyobb teret kapott, ma már számos felvételen
hallható, időnként elő is adják - bár kétségtelen, hogy a teljes mű egyhuzamban
történő végighallgatása fárasztó, átlagon felüli intellektuális teljesítmény
lehet egy hangversenyteremben.
A szorgalmas kutatások katalogizálták,
elemzték és rendezni próbálták a nagy zeneszerző életművét - Johann
Nikolaus Forkel, a Bach halála előtti évben született kutató kezdeményezésével,Mendelssohn
korszakalkotó
Máté-passió
-bemutatójával,
a Bach-népszerűsítők között legismertebb, orgonaművész-orvos
Albert
Schweitzer munkásságával, manapság pedig elkötelezett kutatók és muzsikusok
százainak tudományos és művészi erőfeszítéseivel Johann Sebastian Bach
csodálatos művei minden eddiginél szélesebb körben ismertté válhattak,
tenyérnyi hordozókon kiváló minőségben bármikor meghallgathatók, a Világhálón
barangolva szabadon újrafelfedezhetők, a hangversenyeken és Bach-évfordulókon
pedig ünnepélyes keretek között a kultúrember számára egyfajta érzelmi
összetartozást is demonstrálva a zene egzaktságával kötnek össze téren
és időn át mindenkit, akinek érzékszerve van a harmóniák és gondolatok
közötti hangzó összefüggések elmélyült felismerésére.