A kántor
Bach mint hívő lutheránus nagyon komolyan vette a templomi
szolgálatot. Koráljai, miséi,
passiói,
oratóriumai
és egyéb egyházi művei a mélyen érző hívő gondolatait tolmácsolják. A Máté-passió
felfokozott turbái a maga korában érthetetlen is volt az egyszerű templomi
közönség számára, ám a korálok nemes egyszerűsége annál inkább - ennek
ellenére Bach kántori tevékenységében sokszor kényszerült magyarázkodásra
elöljárói előtt.
A
zene iránti elkötelezett szeretete és az orgonajáték
élvezete miatt nem mindig tartotta szem előtt a gyülekezet érdekeit, hosszasan
játszott bevezetőket, előjátékokat az istentiszteleten, a bevált templomi
játékmódot továbbfejlesztve nagyon gyakran többet orgonált, mint az szokásban
volt, improvizációiban elmerülve az egyszerű templomi zenét soha
nem hallott magaslatokig röpítette, ám ezt nem egyszer számon kérték rajta
- igaz, sokszor büszkélkedtek is kántoruk kivételes képességeivel. Tulajdonképpen
kötelessége lett volna ilyenkor az istentiszteletet végző személyek és
a gyülekezet szokásos igényeihez alkalmazkodni, így valamennyire jogos
is az ellenkezés - de ha a korabeli vélekedés szerint "operaszerű"-nek
tartott H-moll mise csodálatraméltó dallamait
hallgatjuk, az utókor szempontjából talán mégis inkább jó kántornak tartjuk
Bachot.