Bach korának hangszerei
Orgona
Az orgona a középkor óta
jelentős, mondhatni gyökeres változáson ment keresztül. A kezdetben egyszólamú,
alig kétoktávos római vízorgonák leszármazottja, a mai monumentális templomi
óriások elődje, a középkori orgona a 14 századig afféle hordozható hangszer
volt, ráadásul a templomban semmi szerepet nem kapott. Csak később, a XV-XVI.
századra alakult ki jellemző felépítése, hordozhatósága megszűnt, sípjainak
száma megnőtt, és a barokk idejére a hangszerek közül a legtöbb lehetőséget
biztosító, legkomolyabb eszközévé vált a zenészeknek. Billentyűi a csembalóéhoz
hasonlóan több sorban helyezkednek el - ezeket manuáloknak
hívják - de egy külön, basszusszólamokhoz szükséges pedálsorral
a hangterjedelem lefelé is kibővül több oktávval. Sípjai több típusúak,
fuvola-, trombita-, klarinét-, és egyéb, "regisztereknek" nevezett, hangzásában
is eltérő egységeket alkotnak, ezáltal a korban teljes "zenekari" hangzást
lehetett elérni orgonán. A XVIII. századi orgonák - tehát azok, amelyeken
Bach is játszott - sípjainak levegővel való ellátására már nem volt elég
a harmóniumoknál a mai napig alkalmazott lábpumpás módszer, ráadásul a
játékos lábai amúgy is foglaltak a pedálszólam miatt, ezért bonyolult rendszerű,
ám kézi működtetésű fújtatókat kellett hozzá tervezni, amit a templom épületében
elkülönített helyen két-három embernek kellett működtetnie, amíg az orgonista
gyakorolt vagy előadott.
Ez a hangszer az egyetlen, amelyen a játékos a lábával
is önálló dallamot játszik, a technika elsajátítása jóval nagyobb feladat,
mint a kor egyéb billentyűs hangszereié. A templomi gyakorlatban az orgona
a kórus kíséreteként szerepel, de a ki- és bevonulások alkalmával önálló,
általában improvizatív darabokat is játszik. A mise állandó részeinek énekelve
előadott közös elemeit, pl. a korálokat néhány ütemnyi bevezetővel elővezette,
és ez elősegítette a gyülekezet rátalálását a hangnemre. Később, Bach korában
ebből alakult ki a korálelőjáték, ami
önálló orgonadarabként is megállta a helyét - Bach ebben a műfajban is
maradandót alkotott. Legismertebb korálelőjátékait a Kirnberger-gyűjtemény
tartalmazza.
Csembaló
A csembaló a legkorábbi
billentyűs hangszer, amely már komolyabb darabok megszólaltatására is alkamas
volt. Míg az orgona fúvós, a csembaló pengetős hangszer
- ebben a vonatkozásában a lanttal is rokon, olyannyira,
hogy a XVI. században kísérleteztek is a "lantcsembaló"-nak nevezett hangszerrel,
ami azonban a lant pengetési technikájának egyedisége miatt nem terjedt
el széles körben. Billentyűi általában két sorban
helyezkednek el, akárcsak az orgona esetében, színük a hagyomány szerint
épp ellenkező a zongoráéval, tehát nem "fehér-fekete", hanem "fekete-fehér".
Megszólalásakor - azaz a billentyű lenyomásakor - egy pengető pendíti meg
a húrt, ami szabadon rezeg, míg a billentyű lenyomott állapotban van; elengedése
után egy filccel bevont lapocska ér hozzá a húr rezgő részéhez, ezzel megszüntetve
a hangot. Ennek következtében tetszőleges hosszúságú lecsengő hang érhető
el; ez az, ami a csembaló elődeinél, pl. a clavichordnál
nem volt megoldható - így a csembaló, mechanikájának viszonylagos bonyolultsága
ellenére egyre népszerűbb lett már a XVI. században. A legtöbb polgári
családban, nemesi házban és természetesen az uralkodói palotákban megtalálható
volt a barokk idején - mint billentyűs hangszer, ekkoriban vált a zenekarok
szerves részévé: állandó, tömött akkordokkal kísérte a zenekari darabokat,
harmóniai alapot adva a basszusszólam fölé - a két "kötelező" kísérőhangszer
így a csembaló és a cselló, bőgő, vagy
basszusgambe
lett - ezt a korban "basso continuo"-nak,
folyamatos (vagy számozott) basszusnak nevezték, és a barokk zenekarra
jellemző hangszerelés legalapvetőbb eleme lett.
Gambák
A viola da gamba, vagy egyszerűbben csak gamba
a mai vonósok előtti hangszercsoport összefoglaló neve, a hegedűnél alig
nagyobb szoprángambától az alt- és a tenorgambán át a basszusgambáig önálló
zenekarként is működött.
Megkülönböztetünk hegedű-típusú, és gamba-típusú vonósokat.
Köztük lényeges különbségek vannak, amelyek a hangzást is jelentős mértékben
befolyásolják, ezért a gambákat még a kevésbé avatott hozzáértő is azonnal
felismeri akár külsődleges jegyeiből, akár a hangja alapján.
Gambák
|
Hegedűk
|
csapott váll |
gömbölyű váll |
széles, vékony nyak |
keskeny, vastag nyak |
sima hát |
domború hát |
6-7 vékonyabb húr |
4 vastag húr |
érintők a fogólapon (mint a lantnál) |
üres fogólap |
C-alakú hangnyílás |
f-alakú hangnyílás |
rövid, könnyű vonó, kifelé tartott vonófogás |
nehéz, hosszabb vonó, befelé tartott vonófogás |
alig ívelt húrláb |
erősen ívelt húrláb |
A
gambák fénykora a XVI. században volt, VIII. Henrik angol uralkodó maga
is híres gambagyűjtő volt, az utolsó "hivatalos" gambaszólam pedig éppen
Bach Máté-passiójában jelenik meg.
Ezzel egyidejűleg a sokkal teltebb hangzású hegedűk
(és a hangszercsalád többi tagja, a brácsa
és a cselló) vették át a vezető szerepet, de a gambafélék máig fennmaradt
egyetlen tagja, némiképp módosított formában, de a hangszertípus főbb jellegzetességeit
megőrizve, mint nagybőgő, a klasszikus vonószenekar tagja maradt.
Hegedűk
A hegedű a vonós hangszerek legismertebbje,
a hegedű-típusú vonósok legkisebb tagja.
A XVII. században indult hirtelen fejlődésnek, kiszorítva a gambákat
a színről. A század nagy hegedűkészítői, az Amatik, Guarnerik, és Stradivarik
alakították ki a hangszer mai formáját; elméleti
és gyakorlati kísérletek révén a barokk idején már kiforrott, koncertcélokra
alkalmas, komoly szólóhangszerré vált. Eredete az arab területekről a középkorban
Európába átkerült rebek nevű hangszerre vezethető vissza. A vonos játék
és a hangszer iránt támasztott megnövekedett igények következtében az egyik
legkomolyabb építési szakértelmet igénylő hangszer, ám a gondos készítési
és játéktechnikai bánásmódot a legtöbb húros hangszert meghaladó
virtuozitást,
valamint széles skálán változtatható dinamikai előadást is megengedő teljesítménnyel
hálálja meg.
Lantok
A lant a reneszánsz kedvenc hangszere
volt, bár a barokkban tovább élt mint kíséret céljaira tartott, többszólamú
harmóniai tömörséget biztosító hangszer. A reneszánsz lantokhoz képest
a megnövekedett hangterjedelmi elvárások következtében teste nagyobb lett,
húrjai száma is megnövekedett, és népszerűségének hanyatló ágában ezeket
további, a fogólap mellett futó, a mindenkori darab igényei szerint hangolható,
ún. szabad húrokkal is kibővítették - az ilyen lantokat "archiliuto"-nak,
vagy "chitarronénak" nevezték, kezelésük azonban
nehézkes volt, méretük (a nem ritkán másfél méteres hosszúságú nyak) nem
állt arányban a hangerejükkel, ezért lassan kikoptak a zenei gyakorlatból.
Bach korában a lantok népszerűsége csökkenőben volt,
a zeneszerző lantpartitáiban és a János-passió
egyetlen áriájában komponált rájuk zenét, de a jelenleg tapasztalható "újrafelfedezés"
következtében a modernebb Bach-felfogás egyre elterjedtebben termeli az
átiratokat lantra, sőt, a sokkal
rövidebb klasszikus zenei múltra visszatekintő klasszikus gitárra is.