A mai irodalomtanítás legvitatottabb része a kötelező olvasmányokkal kapcsolatos.
Felgyorsult és szinte teljesen átalakult világunk nem kedvez azoknak a műveknek,
melyek egy korábbi nyelvállapotban szólalnak meg, és ráadásul olyan társadalmi-kulturális
közeget jelenítenek meg, melybe egy mai fiatal már tapasztalat híján csak nagyon nehezen
tud belehelyezkedni. Márpedig irodalmunk legnagyobb része
éppen ilyen, ezért mára már nagyon gyorsan válik nehezen érthetővé mind nyelvezetét, mind pedig mondanivalóját
illetően.
A tapasztalat szerint a tanulók az olvasmányaikat, ha egyáltalán foglalkoznak vele, vagy megnézik filmen, vagy letöltik a rövidített tartalmi összefoglalót róla,
esetleg anyuval felolvastatják vagy hangoskönyven meghallgatják. Márpedig mindegyik módszer így vagy úgy, de tulajdonképpen teljesen
értelmetlenné teszi az eredeti feladatot: a folyamatos, értő olvasást. Mivel azonban a világ ebbe az irányba halad, mit tehet egy magyartanár mást, beletörődik, hogy Jókai (számára zseniális retorikájú, de tényleg félig latinul megírt, erkölcsileg és szemléletileg is szinte egy másik világban játszódó) regényei nem alkalmasak rá, hogy egy tizenévest lekössenek, mert ez már akkor sem az ő világa, ha történetesen képes rá, hogy több száz oldalt végigolvasson, sőt, épp emiatt nem is fogja motiváltnak érezni magát, hogy valaha is olvasson bármit. Ugyanakkor a nevezett magyartanár arra gondol, ha sikerülne valami olyat a gyerek kezébe adni, amitől rájönne, hogy a történet egészen érdekes, akkor talán a nehézkes olvasási képességét is hajlandó lenne kissé megerőltetni, hogy a leírt események végére jusson. Fontos, hogy ezt viszont olyan mennyiségben kapja, amitől még nem merül ki. Elismerem, az Egri csillagok színvonalát nem éri el egy ilyen könyv, de legalább nem kell minden jobb sorsra érdemes diáktól az hallani, hogy mennyire gyűlöli az Egri csillagokat - csak, mert nem érti, mert nincs rá idő, hogy az órán elmagyarázzák a történelmi, kulturális és technikai hátteret, nehéz, frusztráló és megterhelő favágássá degradálva egy tananyaggá tett történelmi regény bemutatását.
Úgyhogy kezdjük az elején. Olvassunk rövid bekezdéseket, és függjön tőlünk a történet további menete, ahogy azt
egy valamirevaló
puhafedelű lapozgatós kalandkönyvben
tesszük. Ezek egy kis szerencsével antikváriumban is kaphatók még, de le is tölthetjük őket.
A sztori nem túl épületes, de nem is annyira rossz,
mint egy jobb sorsra érdemes regény félreértelmezett és lebutított amerikai filmváltozata, viszont, ha szerencsénk
van, a gyerek azért fogja olvasni, mert
érdekli, mi történik, és ráadásul ezt kis lépésekben, rövidebb szakaszonként ő irányíthatja.
Ettől még nem lesz könyvmoly, de talán megindul benne az olvasási készség iránti vágy. |