Szakkörök, kulturális programok
Tábori vagy egyéb kiscsoportos hobbifoglalkozások
A foglalkozások listája és rövid leírása (PDF)
HOBBICSILLAGÁSZAT
Kipróbált, szinte mindenkit érdeklő bemutatók és ismeretek a
Világegyetemről, az általunk is látható égitestekről és az ehhez
szükséges távcsövekről.
Ismeretterjesztő foglalkozásként az egyes témakörök külön is
választhatóak, a nap végére csillagászati bemutatóval. Igény esetén
távcsőépítés is lehetséges. Az esti távcsöves bemutató komoly
csillagászati műszerekkel történik, látványos és érdekes zárásaként az
elméleti résznek. Projektor megléte esetén vetítéses égismereti
kiegészítés is lehetséges.
Távcsövek régen és ma - Egy 500 éves Galilei-kópia összehasonlítása a terepen egy mai távcsővel (Szaturnusz-gyűrűk, a Hold kráterei, Jupiter-holdak).
Járdacsillagászat - Akár a városban is meg lehet próbálni néhány objektum felkeresését egy nagyobb távcsővel.
Egy előre megbeszélt helyen találkozunk, és az emberi szemnél 200-, illetve 400-szor több fényt összegyűjteni képes,
nagy tükrös távcsövek valamelyikével megnézzük az éppen látható bolygókat, a Holdat és talán néhány mélyég-objektumot is.
Sajnos városból mást nem igazán lehet megfigyelni a fényszennyezés miatt, de ezek az égitestek távcsőben
nagyon látványosak. (A Hold kráterei, a Jupiter sávjai és holdjai,
a Szaturnusz gyűrűje, kettőscsillagok, Vénusz-fázisok, a Mars korongja,
néhány Messier-objektum, stb...). A láthatóság az időjárástól és az égitest helyzetétől függ, ezért
mindig egyeztetni kell az időpontot. Az időjárás még így is beleszólhat az észlelési tervbe.
Járdacsillagászati bemutatókat gyakran szoktam tartani a VCSE színeiben is látványosabb vagy fontosabb csillagászati események
alkalmával Budán, rendszerint a Batthyány téren a rakpart mellvédjénél vagy a Kopaszi gát bejáratánál; ilyenkor egy kis csillagászati, égismereti és távcsőhasználati
ismeretterjesztés is része a programnak.
Akit ez a téma érdekel, az
kezdőként ezen az oldalon talál
hasznos segédeszközöket ehhez a különleges hobbihoz, illetve a csillagászattal kapcsolatban további
olvasnivalót és linkeket az általam szerkesztett
Magnitúdóvadászat c. oldalon.
Távcsőépítés - A megépítendő kistávcső teljesen használható, igen jó minőségű optikai elemekből áll,
fotoállványra rögzíthető, és vele a Szaturnusz gyűrűit, a Jupiter holdjait, a holdkrátereket, még néhány galaxist,
csillaghalmazt is látni lehet. Elkészítése kb. két tanítási óra alatt lehetséges, teljes összköltsége így egy hasonló
képességű gyári kistávcső töredéke.
A foglalkozások listája bővebben... (PDF)
DETEKTÍVKÉPZŐ
A Detektívképzőben az egyszerű következtetéseket igénylő rejtélyek megfejtésétől a bonyolultabbakon át tanuljuk meg a nagy detektívek módszereit - valójában gondolkodni és következtetni, lényegest a lényegtelentől elválasztani, kizárni és bebizonyítani. A foglalkozások hangulata a klasszikus detektívtörténetek világát idézi, és maradéktalanul megtartható akár egy kisebb helyiségben, tanterem sem szükséges hozzá. Mint szakkör kibővíthető filmvetítésekkel, rövid irodalmi művek megismerésével, drámapedagógiai elemekkel. Szabadtéri foglalkozással is bővíthető.
Bevezetés- A híres detektívek - irodalmi, történeti kitekintés, logikai módszerek és néhány feladat, melyek során kiderül, mi az, amire általában nem figyelünk ...
Első eset - Hölgyek és tigrisek- Tanuljunk meg megfigyelni; néhány tanulságos eset...
Második eset - Watson doktor esete- Igaz és hamis állítások - derítsük ki, ki hazudik...
Harmadik eset - A Coffin-sziget vérfagyasztó rejtélye- Logikus gondolkodás és egy hatékony trükk...
Negyedik eset - A Hasfelmetsző visszatér- Honnan lehet tudni, mitől bizonyíték egy bizonyíték? És mit bizonyít?
Ötödik eset - A megmérgezett milliomos- Egy összetettebb eset; itt minden kis apróság fontos lehet...
Hatodik eset - A négy titokzatos kém esete- Egy igazán nehéz eset. Meg lehet-e állapítani a kémek összefüggéstelen elejtett mondataiból, hogy ki kicsoda?
Hetedik eset - A Mulligan-gyilkosság - "Ha kizártunk mindent, ami lehetetlen, akkor a megoldás a fennmaradó tényekből kikövetkeztethető, még akkor is, ha hihetetlennek tűnik." A "megoldhatatlan eset"...
Nyolcadik eset - Sherlock Holmes utolsó utáni esete- Minden idők legrejtélyesebb esete. Egy misztikus segítség után derül ki, ki a tettes...
Kiegészítés:
Filmvetítések, detektívtörténetek igény és társaság szerint. A foglalkozások céljai között az olvasásra buzdítás
is jelen van; jól összeválogatott listával talán azoknak is felkelthető
az érdeklődése a novellák, regények iránt, akik eddig ezt nem tartották
fontosnak. Néhány rövidebb detektívtörténet dramatizálható, előadható, a foglalkozásokon megismert módszerek, trükkök segítségével pedig további "minikrimik" is szórakoztatóvá válnak.
A foglalkozások listája bővebben... (PDF)
TÁRSASJÁTÉKOK
A Kiss Áron Magyar Játéktársaság
tagjaként is foglalkozom régi, elfeledett, vagy éppen mai,
saját fejlesztésű társasjátékokkal, játéktörténettel, különös tekintettel a
kártyajátékokra - ez utóbbi népszerűsítésére hoztam létre az általam szerkesztett
Stüszi Vadász című
oldalt is.
A szakkörökön vagy foglalkozásokon belül
megismerkedünk a világ legrégebbi játékától kezdve az első
kártyajátékon át a ma már elfeledett, de valami miatt mégis érdekes
régi társasjátékok világával, valamint néhány modern ötlettel,
speciális és eredeti szerepjátékkal, nyelvi, asztali játékok
szabályaival, az adott játék történetével, a stratégiákkal, és
természetesen elsősorban kipróbáljuk a megismert játékot. A lényeg,
hogy kevésbé ismert, ritka, egyedi játékokat tanuljanak meg a
résztvevők. Egyes játékokat akár hagyományőrző rendezvényeken is
érdemes megtanítani.
A foglalkozások inkább kiscsoportosak (6-10 fő), a szükséges
eszközök egy része némi egyszerű barkácsolással születik meg, akár
hozott anyagból is elkészíthető. A legtöbb játékhoz egy kártyapakli,
golyó, gyufásdoboz vagy dobókocka is elég. A foglalkozás nagy előnye,
hogy a mai elidegenedett világban lehetőséget biztosít a közös játékra,
közösséget épít, játékpartnereket hozhat össze akár hosszú távra is.
A játékok típus, létszám és időtartam szerint is különbözőek, az egy csoportba tartozó
játékok külön-külön és a többivel vegyítve is jó szórakozást nyújtanak szakkörökön,
táborokban, de akár egyes alkalmakkor is.
A listában megtalálhatók a táblás játékok, kockajátékok, kártyajátékok, nyelvi és szerepjátékok, asztali és terepjátékok,
illetve szabadtéri változatok.
A foglalkozások listája bővebben... (PDF)
ZENÉRE HANGOLVA
Hangszerbemutatók, zenei ismeretterjesztés, minikoncertek; 17 év tapasztalata a zenei ismeretterjesztés területén.
Zenei témájú foglalkozások elsősorban egyedi alkalmakra,
különös tekintettel a pengetős hangszerek világára. A foglalkozás során
megismerkedünk a hangszerek történetével, játékmódokkal, dallamokkal,
kimondottan olyan tematikát követve, ami arra irányul, hogy a mai,
nagyon egyoldalú és sivár zenei kultúrában felnövekvő generáció számára
a zenélés és a zenehallgatás intellektuális élményt is nyújthasson.
Hangszertörténeti, hangszerismereti előadások sok zenével iskolák,
táborok, csoportok részére.
A foglalkozások számára elég egy nagyobb helyiség, a
csoportlétszám 5-10 főig az ideális. Ha a társaság alkalmas rá, közös
együtt zenélés is lehetséges. Az alábbi tematikus bontás csak vázlat,
blokkokat, elemeket tartalmaz az igény szerinti összeállítású
foglalkozásokhoz; ezek menete és témája rugalmasan alakítható és
megbeszélhető. Az ismeretterjesztés során rengeteg valódi hangszer
kerül kézbe, az ókori lírától kezdve a reneszánsz és középkori
lantokon, a minicsembalón át a speciális blues-gitárokig, megbeszélés
és tematika szerint.
Mire szolgált a zene régen, és mire most? Érdekes dolgok, hogy elhiggyük, nincs új a nap alatt, középkori Elvis Presley-k, mai trubadúrok, a zene mint folyamatos jelenség az emberiség életében. Összefüggések a régi és a mai zene között.
A hangszerek kialakulása, elnevezésük története Hangszer- és zenetörténet az őskortól napjainkig; miből lehet hangszert építeni, a történelem és a zene.
A pengetős hangszerek története a középkortól napjainkig: A lírától a lantig, gitárok régen és most, pengetős hangszerek, amelyekről nem is gondolnánk, hogy azok.
Ismeretlen vagy kevésbé ismert hangszerek a középkortól napjainkig. Líra, ciszter, vihuela, penorcon, vándormadár-lant, ukulele, bendzsó, koboz, szivardoboz-gitár, és társaik...
Hogyan hallgassunk zenét? Egy kis zenehallgatás, amibe a kultúrtörténet és a nyitottság is belefér; klasszikus zene, egzotikus zenék, ritkán hallott művek, ismeretlen tájak és korok zenéje az őskortól napjainkig. Mitől zene a zene, a zene mint élmény, a zene mint intellektuális kaland.
Játsszuk el együtt! Kottaismerő, vagy jó hallású, valamilyen hangszeren alapfokon játszani tudó gyerekek esetében egy rövid kurzus alatt megpróbálkozunk egy-két érdekes, könnyebb darab kamaraegyüttesben történő eljátszásával.
Táncház
Reneszánsz és barokk, illetve moldvai csángó táncházak plusz közreműködőkkel 8-20 fős társaságoknak.
A táncház kerekesszékes mozgássérültek részére is létezik, a táncot a különleges igényekhez alkalmazkodva,
szakember segítségével ők is kipróbálhatják.
A foglalkozások listája bővebben... (PDF)
ÍRJUK MEG MI MAGUNK!
Rendhagyó irodalmi
foglalkozások, versírási, prózaírási segítség, stílus, kultúra,
szókincs, nyelvhelyesség; csupa olyan dolog, amit ma már egyre
kevesebben éreznek fontosnak.
Irodalmi témájú foglalkozások elsősorban hosszabb, kurzusszerű
alkalmakra. A foglalkozás során megismerkedünk a vers- és a prózaírás
legfontosabb követelményeivel, kimondottan olyan tematikát követve, ami
arra irányul, hogy a közösségi oldalak és a műveletlenség miatt egyre
jobban lezüllött irodalmi kultúrában felnövekvő generáció számára
értelmet nyerjen a saját írások megformáltsága, komolyan vétele, a
leírt szó. Az iskolák, táborok, csoportok részére kifejlesztett
tematika legfontosabb célja a stílus, a jól kifejezett gondolat
leírása, a formai elemek és a tudatos fogalmazás igénye, illetve az olvasás hangsúlyozása.
A
foglalkozások számára elég egy nagyobb helyiség, a csoportlétszám 5-10
főig az ideális. Az alábbi tematikus bontás csak vázlat, blokkokat,
elemeket tartalmaz az igény szerinti összeállítású foglalkozásokhoz;
ezek menete és témája rugalmasan alakítható, megbeszélhető. A
legfontosabb talán az, hogy a beszélgetések és gyakorlatok során a
résztvevők az ajánlott primer olvasmányok alapján, illetve segítséggel,
szakszerű összefoglalással ráébredjenek arra, mi is egy vers valójában,
hogyan születik az igényes irodalmi alkotás, miért fontos a stílusos
megfogalmazás, illetve a helyesírás. Ha a társaság alkalmas rá,
komolyabb versek és novellák is születhetnek a kurzus végére, melyeket
akár díjazni is lehet.
Kedvenc versem/novellám/regényem Saját előadásban ismertetett művek, érveléstechnika, idézetek, gondolatok és mondanivalók összefoglalása.
Gyűjtsük a hibákat! Terepmunka, séta a környéken jegyzettömbbel - ki talál több helyesírási hibát, magyartalanságot, problémás nyelvi jelenséget az utcai feliratokon. Egy alkalomra való foglalkozás rendkívül sok tanulsággal.
Írjunk verset!
Mitől vers a vers, miért szép, miért tetszik; verstan, retorika, esztétika és stílustan alapfokon.
Versverseny: költői játék, adott témára verselés, adott
formában való verselés, centózás, más költők stílusában való verselés,
és egyéb játékok. Asszociációs játékok, nyelvi játékok, szókincsbővítő
játékok.
Írjunk novellát!
A jó novella titka, fogalmazási trükkök, fogalmazási csapdák elkerülése, figyelemfelkeltés, a jó címtől a csattanóig,
az elhallgatás és a frappáns magyarázatok művészete, témaválasztás és kidolgozás, ahogy a nagyok csinálják.
Olvassunk novellát! - motivációs játékok, esetleg minivetélkedők; ajánlott olvasmányok leendő szerzőknek.
Novellaverseny: adott témára és saját ötletre kidolgozott
novellák elkészítése, kedvenc író stílusában megírt novellák, közös
novella elkészítése.
Játsszuk el!
Dramatizált művek, szerepjáték, közös színház, a forgatókönyvtől a színpadig.
Te hogy rendeznéd meg? - rövid történet egyedi színre
vitele kis csoportokban. Színpadi stílusok (film, mese, krimi, dráma...
stb) parodizálása, út a stílusérzék kifejlődéséhez.
A foglalkozások listája bővebben... (PDF)
REPÜLŐMODELLEZÉS AMATŐRÖKNEK
Táborokban illetve iskolai szakkör formájában megtartható kézműves-kreatív foglalkozás egy kis elmélettel kiegészítve.
Az építés-elkészítés után berepítés, beállítás, majd a modellek kipróbálása, esetleg modellreptetési verseny következik.
Iskolai szakkörök esetében a tanórá(k)tól függően lehet
lebontani a témaköröket, a lényeg, hogy minden foglalkozáson
elkészüljön legalább egy röpképes modell. A haladó szakkörösök számára
a végén érdemes lehet hozzátenni a listához egy depronból vagy balsából
megépíthető, egyszerűbb gumis modellt is.
A foglalkozások listája bővebben... (PDF)